dimarts, 28 d’octubre del 2014

Llenguatge audiovisual: Dóna'm la teva mirada


Per entendre una mica més el llenguatge audiovisual, ha estat necessari veure el documental de Dona'm la teva mirada. Puc dir que després d'haver vist tot sencer, he après diferents coses, com els plans que hi poden existir, que amb la música el que fem és dir quin tipus de gènere és i el que passarà després, etc. La veritat és que m'ha agradat molt, ja que t'explicava les coses sempre amb exemples de pel·lícules famoses. Podeu veure el tràiler

Google Imatges

 A continuació veureu un resum de les idees que destaca aquest documental.

Al moment que la càmera comença a moure's es diu llenguatge audiovisual, i cada director li dóna un ús diferent. Ha de tenir en compte:

  • L’enquadrament
o   Camp: el que enfoques
o   Fora de camp: la resta
§  Cada enquadrament té un significat, depèn de l’angulació:
·         Picat: per sobre, per situacions de poder.
·         Contrapicat: per sota, per situacions de malvats.
·         Zennital: totalment perpendicular al cos.
o   Profunditat del camp: pots veure a la mateixa escena diferents coses, per exemple, veure al personatge parlant i la reacció de les persones que estan escoltant.

  • Tipus de pla
o   Pla general: es veu tot l’escenari. Molt descriptiu.
o   Gran Pla general: pla molt gran que es veuen molt poc els personatges, ja que li donen importància al medi.
o   Pla mig: cintura cap amunt, per exemple, les notícies.
o   Pla americà: es veu la figura dels genolls cap amunt.
o   Primer pla: únicament la cara perquè puguin veure els seus sentiments.
o   Pla detall: se centra per mirar un detall important.

  • Moviments de càmera: la càmera es va començar a moure sobre el mateix eix i després sobre els decorats.
o   Ús expressiu dels moviments: sensació de ritme i continuïtat però els personatges no es mouen.
§  Moviment panoràmic: càmera fixa i es mou sobre el propi eix.
§  Tràveling: càmera es desplaça amb moviment uniforme sobre els rails.
·         Tràveling frontal: càmera al davant, serveix per acompanyar al personatge.
·         Tràveling lateral: se segueix el moviment pel lateral.
·         Tràveling vertical: moviment ascendent o descendent.
·         Tràveling circular: moviments circulars.
§  Moviments lliures: es mou sense seguir un ordre.
§  Càmera a mà: el personatge té la càmera a la mà per donar realitat.
§  Steadicam: el té la pròpia persona però evita les vibracions, pot filmar sense cap rail.
§  Moviments òptics: el que es mou és el zoom.
§  Travelin + zoom: efecte vertigen.

  • Punt de vista:
o   Càmera interna / subjectiva: lloc del personatge, força expressiva molt gran.
o   Càmera externa / objectiva: explica des de fora sense ser un personatge.

  • Il·luminació:
o   Direcció
o   Intensitat
o   Ombres
o   Color
Si combinem això, poden donar diferents significats.
o   Llum natural: és la millor, per això sempre hi ha focus per veure que tot és natural, sense ombres.
o   Direcció de la llum:
§  Llum frontal: pocs matisos.
§  Llum lateral: ressalta les textures, per evitar les ombres posem dos focus i fem llum creuades.
§  Contrallum: posant un focus darrere del personatge.
§  Picat: il·luminar des de dalt.
§  Contrapicada: des de baix

  • Muntatge:
o   Muntar imatges: seguit dels millors plans, ordenar i fer muntatge.
o   Mirada natural: segons com el veuen els teus ulls.
o   Mirada audiovisual: com es fa a les pel·lícules.
o   Realitzador: tria quina càmera està a cada moment, és un directe.
o   Croma: d’una banda tenim una imatge gravada i d’un altre lloc, tenim un fons d’un mateix color, i amb un truc òptic, el que fem és posar la imatge de fons. Com a resultat trobem una superposició per veure que el personatge hi és a un lloc que en realitat no hi és.
o   El·lipsis: saltar parts de l’acció sense que això impedeixi al públic entendre el missatge.
o   Muntatge i significat: la manera com muntem les escenes poden variar de significat. Potser hem gravat el paisatge d’un barri i després a milers de quilòmetres passem a una casa, tothom pensarà que la cara és d’aquell barri.
o   Muntatge dialèctic: alternar plans dels personatges i plans que no són de la història però t’aporten un significat.
o   Muntatge altern: ajuda a crear tensió
o   Muntatge i temps: ajuda a canviar el temps, no s’han d’explicar els fets cronològicament.
§  Flashback quan són enrere (recordar fets passats)
§  Flashforward quan són cap endavant

  • El so: part fonamental a l’audiovisual.
o   Música
o   Silenci
o   Efectes
o   Veu
§  Entonació neutra + sense música
§  Entonació adequada + música
o   Banda sonora original: feta per la pel·lícula
o   Música i significat
§  Funció de la música: intensificar la imatge. 
·         Acció: posarem música rapida.
·         Romàntica: música lenta.
·         Terror: música lenta de drama
o   També pot donar-te senyals de què vindrà a continuació
o   Leitmotiv: melodia concreta que apareix al llarg de la pel·lícula i es pot identificar, de vegades, amb algun personatge.
o   Veu en off: donar informació que la imatge no pot donar, o aclarir la veu interior d’un personatge.


Com a conclusió, el que ens ofereixen als espectadors és únicament una mirada i aquella història pot ser explicada de manera diferent, tot depèn del director, de la manera que vulgui explicar-ho. 


1 comentari:

  1. Acabes de salvar la meva vida, necesitaba aquest apunys urgentement.
    Gracies*-*

    ResponElimina